Versterk je weerstand met Chinese voedingsleer

acupunctuur Anna van der Vlies - Chinese voedingsleer-weerstand

Omdat een griepvirus vaak de longen aantast en daar veel plakkerig slijm kan veroorzaken dat moeilijk op te hoesten is, is het goed om slijmvormende voedingsmiddelen te vermijden. Gezien van de Chinese voedingsleer is het beter het gebruik van zuivel te beperken. Je zou hooguit enkele eetlepels yoghurt per week kunnen gebruiken als onderdeel van de maaltijd. Ook plantaardige soorten yoghurt zijn te koud voor je spijsvertering en potentieel slijmvormend. Om te weten of iets slijmvormend voor je is, kun je eens een slokje melk in je mond houden. Veel mensen krijgen hier dikke slijmdraden van in hun mond en een wit beslag op de tong. In de Chinese geneeskunde beschouwen we een ophoping van slijm als blokkerend op de ademhaling en stoelgang en ongunstig voor je immuunsysteem.

In de Chinese voedingsleer houden we ook rekening ongunstige combinaties die moeilijk zijn te verteren. Bijvoorbeeld gluten met kaas, zoals pizza of tosti. Als je deegwaren eet, eet die dan in een soep of in combinatie met veel groenten.

Eet geen koude voedingsmiddelen of ijs. Dus niets dat direct uit de koelkast komt en alles minimaal op kamertemperatuur. (IJs)koude dranken gaan via de slokdarm langs je longen en die zullen vaak protesteren in de vorm van kuchen. Bovendien wil je de maag alleen warm voedsel geven, zodat je lichaam geen energie hoeft te verspillen aan het opwarmen ervan.
Beperk het gebruik van suikerhoudende producten tot een minimum, want suiker ondermijnt het immuunsysteem.

Water drinken is heel belangrijk; het is een vitale bron voor leven. Door voldoende te hydrateren kunnen cellen, organen en weefsel hun functies goed blijven uitvoeren. Ons lichaam verliest vocht door ademhalen, transpireren en plassen. Hoeveel water je nodig hebt ligt aan de fysieke arbeid die je doet, klimaat, ziekte en dergelijke.

In de praktijk

  1. Begin je ochtend met een glas warm water. Je bevochtigt daarmee de villi in je darmen die de hele nacht geen vocht hebben gekregen. Doe niets in dit water, dan wordt het ‘t makkelijkste opgenomen door je lichaam. Kies gedurende de dag voor warm water, al dan niet met verse gember, steranijs, munt, kaneelpijpje, citrusschil, en diverse soorten (kruiden)thee.
  2. Eet veel soep met verse groenten, bouillon (van botten of vegetarisch) pap van graanvlokken en congee.
  3. Groenten met een hoog vochtgehalte zijn onder andere: courgette, bleekselderij, bloemkool, komkommer, spinazie, paksoi, Chinese kool, broccoli, radijs, paddenstoelen en waterkers.
  4. Bepaalde groenten zijn slijmoplossend. Radijs en radijs-achtigen zoals daikon, zwarte ramenas, prei, lente-ui zijn heel goed om toe te voegen aan je maaltijd. Radijs kun je rauw eten, maar bijvoorbeeld ook stomen of licht roerbakken. Gestoomd boerenkoolblad, mosterdblad en met mate verse wilde groenten zoals brandnetel en zevenblad helpen ook.
  5. Goede vetten bevochtigen ons ook. Eet avocado, goede kwaliteit olijfolie, noten en zaden (met mate), ei en boter.
  6. Gebruik zo min mogelijk pepers, hete specerijen of koffie. En geen suiker, zuivel, koude producten, gluten in combinatie met kaas en vooral geen alcohol. Temeer omdat alcohol sowieso een aanslag is op je gezondheid.
  7. Zorg goed voor je spijsvertering. Volgens de Chinese geneeskunde is er een relatie tussen de dikke darm en de longen. Ook de Westers geneeskunde komt er steeds meer achter dat een belangrijk deel van onze weerstand uit onze darmen komt. Verzorg je darmen daarom goed en probeer obstipatie te vermijden. Eet hiervoor voldoende vezels uit groenten. Bijvoorbeeld pastinaak, aardpeer, pompoen, artisjok en asperges. En fruit zoals (stoof)peer of gebakken appel. Peer bevochtigt de long. Snack zo min mogelijk en als je tussendoor iets wilt eten neem dan iets van fruit in de vorm van gebakken appelschijven met kaneel en geschaafde amandelen of (stoof)peer.

    Slaap voldoende, maak een paar keer per dag een diepe, bewuste ademhaling, blijf in beweging, pak je fysieke en mentale rust.

Foto via Unsplash, Brooke Lark

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *